WPROST: aniołek Kaczyńskiego i oblicza kampanii

150x110

Zbyt liberalna, zbyt niezależna, za mało… pis-owska? Joanna Kluzik-Rostkowska w kampanii prezydenckiej żelazną ręką kierowała sztabem Jarosława Kaczyńskiego. Skąd się wzięła w polityce i dlaczego część działaczy PiS traktuje ją z nieufnością – o tym pisze w najnowszym, powyborczym już, numerze tygodnik WPROST.

W powyborczym numerze tygodnika WPROST – powyborcza okładka. Nie zabraknie też podsumowania kampanii prezydenckiej. Osoby, wydarzenia, gadżety, niespodzianki i niezapomniane teksty, czyli czym żyły media przez ostatnich kilka tygodni. We WPROST – zebrane, uporządkowane i spisane.

Ponadto w najnowszym WPROST – Najsztub pyta… Wildsteina, jeszcze nie przełom, ale już coś drgnęło, czyli jak kampania prezydencka już zmieniła polską scenę polityczną oraz grzech in vitro, czyli odrzucone dzieci Kościoła. A poza tym – czy Dobranocka zostanie w TVP, po co PRL-owi był Grunwald oraz jak muzyka walczyła z systemem, czyli 30 lat Jarocina.

Joanna Kluzik-Rostkowska w tej kampanii grała pierwsze skrzypce w sztabie PiS. Dotychczasowych spindoktorów Prawa i Sprawiedliwości przywoływała do porządku i pokazywała im miejsce w szeregu. Konsekwentnie dbała o nowy wizerunek szefa PiS. Ale wielu działaczom sama jest solą w oku. Nie pasuje – ich zdaniem – do Prawa i Sprawiedliwości. Jaka jest i dlaczego tyle jej wolno? Joanna Kluzik-Rostkowska - w najnowszym WPROST.

O samej kampanii pisze dla WPROST Sławomir Sierakowski. Naczelny Krytyki Politycznej zauważa, że trudno nazwać minione kilka tygodni przełomem w polskim dyskursie politycznym. Jednak są symptomy tego, że coś drgnęło. Wprowadzenie do debaty publicznej tematów lewicowych, unieważnienie sporu o postkomunizm, a także widoczne znużenie konfliktem dwóch prawic wokół IV RP otwierają w najbliższych latach przed lewicą nowe perspektywy, a scena polityczna powoli zaczęła przesuwać się w lewą stronę.

Do wyborów wracają też felietoniści WPROST. W „Bajkach politycznych” Grzegorza Markowskiego „niezdecydowany wyborca” radzi się Sarumana Mądrego, a Jan Wróbel wyłuszcza „swoje powody”, dla których popiera akcję „Kochajmy Gierka” zainicjowaną przez jednego z kandydatów.

Jednym z „lewicowych tematów”, które pojawiły się w minionej kampanii prezydenckiej, jest in vitro. W sferze politycznej trwa debata nad tym, czy zabiegi powinny być refundowane przez państwo. Dyskusja polityczna toczy się jednak w cieniu deklaracji Kościoła, który zabiegi in vitro traktuje jak grzech ciężki, rodzicom odmawia rozgrzeszenia, a dzieciom często odmawia sakramentów. Czy osoby, które zdecydują się na in vitro, powinny wystąpić z Kościoła? Czy jest tam dla nich miejsce? W najnowszym numerze WPROST – „Dzieci bez Kościoła”.

We WPROST również o tym, czy telewizyjne dobranocki odejdą w niepamięć. Od kilku lat spada oglądalność wieczornych bajek dla dzieci emitowanych o 19 w Telewizji Polskiej. Coraz więcej dzieci ma dostęp do kanałów tematycznych specjalnie dla nich, gdzie bajki są emitowane o każdej porze, do DVD, do bajek, które oglądają na komputerach. Czy TVP zrezygnuje z „Wieczorynki”? A jeżeli nie, to jakie powinny być programy dla dzieci, aby przyciągały i aby spełniały swoją rolę – o tym w najnowszym numerze WPROST.

Na kilka dni przed 600. rocznicą bitwy pod Grunwaldem WPROST pyta, dlaczego ta właśnie bitwa tak mocno została wyróżniona spośród wielu innych sukcesów polskiego. Jan Wróbel, tym razem jako historyk, zwraca uwagę, że choć Grunwald był istotny w polskiej historii i mitologii narodowej już w XIX w., to obchody rocznicy grunwaldzkiej nabrały splendoru w latach 60-tych XX w. Dlaczego PRL wpromował Grunwald i jak komuniści korzystali z polskiej historii – o tym w najnowszym WPROST.

We WPROST jeszcze jedno wspomnienie z PRL. Jarocin. Dla ludzi, którzy dorastali w latach 80-tych – symbol muzyki niezależnej i walki z systemem. W latach 90. stracił na znaczeniu i chylił się ku upadkowi. Dziś jest czymś pomiędzy mysłowickim OFF FESTIVAL a gdyńskim Open’erem. Czy obchodzący w tym roku 30-lecie festiwal jest jeszcze potrzebny?

A w felietonie kulinarnym Magda Gessler zdradza swoje sposoby na… kurki.

Nowy numer tygodnika WPROST w kioskach od poniedziałku, 5 lipca. E-wydanie tygodnika na www.wprost.pl - już w niedzielę w południe. Szczegóły - na www.wprost24.pl. Do części nakładu tygodnika zostanie dołączony 8-stronicowy dodatek wyborczy.

 

*****

Tygodnik WPROST to jeden z wiodących ogólnopolskich tygodników społeczno-informacyjnych i jedno z najczęściej cytowanych mediów prasowych. Ukazuje się od 1982 r. Według Instytutu Monitorowania Mediów, w 2009 r. tygodnik WPROST był wśród dziesięciu mediów najczęściej cytowanych przez inne media mediów, jako pierwszy z tygodników.  Wydawcą tygodnika WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Od końca grudnia 2009 r. jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Od maja 2010 redaktorem naczelnym WPROST jest Tomasz Lis.